CUSTOMIZE WITH SHOGUN

februari 14, 2022

Mikael Bäckström utses till ny Chief People and Sustainability Officer på Tobii Dynavox

Tobii Dynavox, den globala ledaren inom kommunikationshjälpmedel, meddelade idag att Mikael Bäckström har utsetts till Chief People and Sustainability Officer. Han tillträder rollen med omedelbar verkan som en viktig medlem i Tobii Dynavox ledningsgrupp.

Mikael Bäckström är en erfaren HR-chef, med stor vana av bygga globala HR-organisationer genom perioder av tillväxt och med fokus på att bygga en hållbar verksamhet genom stark kultur och ledarskap. Bäckström kommer närmast från rollen som Vice President, HR på Spotify där han var anställd i sju år, och var med och byggde upp och ledde en professionell global HR-organisation för affärsenheten Freemium. Innan det hade han HR-chefsroller på telekomoperatören Tre, PwC, Icon Medialab samt Klarna och DigitalRoute.

"Jag är stolt över att leda den globala HR-organisationen och hållbarhetsfunktionen för Tobii Dynavox i nästa fas av vår internationella tillväxt," sa Mikael Bäckström. "Hållbarhet är en passion för mig och det är kärnan i vad vi gör, där våra lösningar och engagerade personal ger personer med funktionsnedsättningar en röst och förmågan att kommunicera. Jag ser fram emot att bygga vidare på den fantastiska kulturen inom företaget och utveckla en stark global HR-organisation nära knuten till hållbarhetsfunktionen, för att fortsätta växa med vår mycket engagerade och kompetenta personal.”

Fredrik Ruben, VD för Tobii Dynavox, tillade:

"Mikaels gedigna erfarenhet av att bygga framgångsrika globala HR-organisationer i kombination med hans hållbarhetsengagemang, gör honom till en perfekt matchning för rollen som Chief People and Sustainability Officer på Tobii Dynavox. Utnämningen av Mikael kommer vid en tidpunkt då vi har stor möjlighet att växla upp för att hjälpa fler människor med funktionsnedsättningar över hela världen. Tobii Dynavox kombination av nöjda kunder och personal, tillsammans med världsledande teknologi och infrastruktur för ersättningsstöd ger oss den perfekta plattformen för att utöka vår marknadsledande position.”

Mikael Bäckström

Anders Lundin
Corporate Communications Director

anders.lundin@tobiidynavox.com

About

Tobii Dynavox is the global leader in assistive technology for communication. Our custom designed solutions enable people with disabilities such as cerebral palsy, ALS and spinal cord injury to communicate with a voice of their own, develop literacy skills and live more independently. To date, hundreds of thousands of people worldwide have benefited from our integrated solutions, which include hardware, software, clinically developed language systems, special education tools, training, and dedicated support. We offer an extensive funding support system to reach as many people as possible. Headquartered in Sweden, Tobii Dynavox employs around 500 people with offices in the US, the UK, Norway and China, and reselling partners in 60+ countries. For more information, please visit our website.